Review The Rebellion Tour 2012

vrijdag, 16 maart, 2012

Gisterenavond vond de Rebellion Tour part 3 plaats in een uitverkochte Trix te Antwerpen.

Met bands als Strength Approach, Devil In Me, First Blood, Deez Nuts, H2O en Madball wist men al op voorhand dat het een ongelofelijke avond ging worden.

Tussen al dit hardcore geweld werd er ook even plaats gemaakt voor 1 minuut stilte om de slachtoffers van de busramp in Zwitserland te herdenken.

Om 19:00u mocht Strength Approach de aftrap geven van The Rebellion Tour in een al redelijk vol gelopen Trix. Deze Italiaanse hardcore band wist onmiddellijk al iedereen omver te blazen met hun opzwepende muziek. Strength Approach was een zeer leuke opener.

De volgende band die het podium mocht betreden was het Portugese Devil In Me. Ze startten met een intro van Michael Jackson. Dat deze Portugezen weten hoe ze hardcore moeten maken bleek al snel. Ze knalden het ene nummer na het andere door de luidsprekers en hier en daar kropen de eerste stagedivers op het podium.

De hardcore/metalcore band First Blood was de volgende band die het podium van de Trix mocht beklimmen. Deze brutale metalcore band zette de Trix direct in vuur en vlam. Naarmate de set vorderde, kwam de band pas echt op dreef en dit was ook duidelijk te zien aan een volgelopen zaal. Het brute gitaargeweld en hevige drums bonkten zalig in onze oren.

Een eerste hoogtepunt kwam er met Deez Nuts. Ze worden omschreven als een ‘Party hardy hardcore band with a gangsta rap style’ en deze omschrijving klopt volledig. Een uitverkochte Trix ging volledig uit zijn dak. De security had hun handen vol met al die stagedivers en wisten met momenten niet wie eerst van het podium af te sturen. Deez Nuts schotelde ons een zalige show voor die gerust nog wat langer had mogen duren.

Co-headliner van de Rebellion tour 2012 was H2O, “GO”!

H2O heeft een zeer sterke live reputatie en deze reputatie deden ze naam aan met deze show. Ze openden de show met het nummer 'Nothing To Prove'. De Trix ontplofte van het eerste nummer tot het laatste nummer. Zanger Toby Morse was in een vorig leven nog de roadie van Sick Of It All maar weet nu als geen ander hoe hij zelf een hardcore show moet geven. Omringt door nog vier andere bandleden brachten zij een feestje om ‘u’ tegen te zeggen. Enkele weken geleden bracht de band een nieuwe CD uit: "Don’t Forget Your Roots". Deze CD bevat allemaal covers van bands die H2O geïnspireerd hebben. Tussen al het hardcore geweld door, was er ook plaats voor een grapje. Ook bleken de 2 shows op Groezrock nog niet vergeten te zijn want ze dachten er met veel plezier aan terug.

De setlist van H2O was er eentje om vingers van af te likken, al hun grootste hits passeerden de revue. Er was zelfs plaats voor een cover van Black Sabbath met hun eigen gebrachte versie van 'War Pigs'. Ook het nummer 'One Life One Chance' viel in de smaak. Om het optreden van H2O volledig af te maken kwam Madball nog een nummer meespelen. H2O en Madball speelden samen een cover van Hazen Street: 'Are You Ready'. Deze cover werd een groot succes want de Trix ging volledig uit zijn dak. Afsluiten deed H2O in stijl door hun grootste hit 'What Happened?' te spelen. H2O kwam, zag en overwon de Trix!

Headliner van deze Rebellion Tour was het Amerikaanse Madball. Madball startte hun show ook zeer fel maar het publiek had al een deel van zijn energie verspeeld bij H2O, hierdoor was het publiek iets rustigere dan bij de voorgangers. Madball staat al sinds 1989 op de planken en ze staan altijd paraat voor een stevige hardcore show. Ze brachten een gevarieerde hardcore show met nieuwe nummers die omringd werden door hun klassieke hits. Zowel nieuwe als oude nummers werden goed onthaald door het publiek.

Madball bedankte ook heel uitbundig al hun voorgangers van de avond. Helaas was dit iets te uitbundig en zo hadden ze gerust een paar nummers meer kunnen spelen als ze dit niet zo fel gedaan hadden… Afsluiten deed Madball in Agnostic Front 'style' en we kregen ook nog een imitatie van Roger Miret te horen.

Natuurlijk mocht Madball ook nog terug komen voor een bisronde. Met deze afsluiter nodigde de band bijna iedereen van de vorige bands uit om nog één keer alles te geven. Ze speelden het nummer 'Pride' als afsluiter. Dit nummer is tevens ook terug te vinden op de cover CD van H2O.

Besluit: de Rebellion tour was toe aan zijn derde ronde en door een zeer goede affiche stonden er 6 geweldige optredens op het programma. Absolute hoogtepunten waren H2O en Madball!