Review Rock Am Ring 2012: Dag 2

zaterdag, 2 juni, 2012

Op deze tweede dag van Rock am Ring was Metallica de headliner. Hun Black Album setlist zou pas voor laat op de avond zijn op de Center Seatstage. Al van vroeg in de namiddag waren er massa’s fans aanwezig in de eerste twee blokken voor dit podium, met een lange wachtrij er achteraan. Al vanaf drie uur in de namiddag waren vakken A en B niet meer toegankelijk, ondanks de vele personen die nog stonden aan te schuiven om erin te komen. Wegens drie pogingen doen tot verder geraken, Gojira moeten missen. Alle pogingen waren zelfs tevergeefs, de strenge security stuurde iedereen steeds maar terug en riepen uiteindelijk af dat de ingangen twee uur lang niet zouden open gaan, met ontzettend veel geduw en gemor als gevolg.

Dan maar een comfortabele plek zoeken op de open zone C om nog een deel van Shinedown te zien. Ze gaven een leuk, gevarieerd optreden van moderne rock, maar te weinig gezien om een vollediger beeld te schetsen. Vrij laag geprogrammeerd, maar aan potentieel ontbrak het zeker niet.

Setlist:

• Sound of Madness
  • Diamond Eyes
  • Enemies
  • Devour
  • Unity
  • Second Chance
  • Bully

Van een heel ander genre was Enter Shikari. Deze Britse muzieksensatie is zeer populair vooral bij de jeugd. Hun muziek bestaat uit wat je een combinatie van rock en (post) hardcore kan noemen, gemengd met veel elektronische elementen. Deze jonge springers weten hun fanbasis goed op te jutten, wat voor een dynamisch optreden zorgde voor de geïnteresseerden. Het waren dan ook her en der verspreide groepen die een feestje aan het bouwen waren op deze muziek.

Setlist:

• System...
  • ...Meltdown
  • Sorry, You're Not a Winner
  • Destabilise
  • Mothership
  • Gandhi Mate, Gandhi
  • Juggernauts
  • Arguing with Thermometers
  • Sssnakepit
  • Zzzonked

Refused is een Zweedse punk/hardcore band die na jaren van inactiviteit opnieuw samen zijn gekomen voor een reünie. Eerder dit jaar waren ze al een headliner op Groezrock, nu mochten ze hun talent aan het Duitse publiek tonen op een iets lagere plaats op de affiche. Ze speelden een uur lang, maar dit leek gemakkelijk twee uur te zijn. De nummers lijken haast allemaal hetzelfde, of net niet maar door het merendeel werden anders klinkende nummers amper opgemerkt. De band zong vooral over hun politieke opvattingen, iets typisch punk. Ze eindigden de set met een boodschap om altijd jezelf te zijn en niet te geven om wat anderen over je denken. Lekker klassiek, niet?

Setlist:

• Worms of the Senses / Faculties of the Skull
  • The Refused Party Program
  • Liberation Frequency
  • Rather Be Dead
  • Coup d'état
  • Summerholidays vs. Punkroutine
  • The Deadly Rhythm
  • Hook, Line and Sinker
  • Refused Are Fucking Dead
  • The Shape of Punk to Come
  • Encore:
  • New Noise
  • Tannhäuser / Derivè

De volgende band op het hoofdpodium was niemand minder dan de legendarisch komisch getinte akoestische rockband Tenacious D. De band bestaat uit Jack Black en Kyle Gass. Tenacious D kwam hun nieuwste plaat "Rize Of The Fenix" voorstellen. Als gladiatoren beklom Tenacious D het podium, ze begonnen direct met een nieuw nummer 'Rize Of The Fenix' na het eerste nummer verscheen de Fenix letterlijk op het podium. De vogel had wel erg veel weg van het mannelijke geslachtsdeel, wat er nogmaals op wijst wat voor heerlijke humor de heren hebben. Dat de band en het publiek er zin in hadden was duidelijk, een volgelopen hoofdplein genoot met volle teugen van dit optreden. Naast het muzikale gedeelte was er natuurlijk ook de nodige interactie met het publiek. Het publiek ging volledig uit zijn dak bij de grote hits van Tenacious D zoals 'The Metal', 'Fuck Her Gently', ... Het nummer waar misschien wel de meeste op zaten te wachten was 'Tribute'. Het nummer werd uit volle borst meegezongen en was toch één van de hoogtepunten van het optreden. Afsluiten deden ze met het nummer 'Double Team'

Setlist:

• Rize of the Fenix
  • Low Hangin' Fruit
  • Senorita
  • Deth Starr
  • Roadie
  • Throw Down
  • Saxaboom
  • Kielbasa
  • Kickapoo
  • The Metal
  • Beelzeboss (The Final Showdown)
  • The Who Medley
  • Fuck Her Gently
  • Tribute
  • Double Team

Billy Talent volgde hier goed op. Moderne punk rock om het zo te noemen is wat ze spelen. Ze zijn doorgebroken enkele jaren geleden met hun self titled debuut album maar sindsdien zijn ze niet echt innovatief te noemen. Alle nummers zijn zowat in hetzelfde elan en dit klonk op Rock am Ring niet anders. Ze moeten het hebben van enkele grote hits zoals ‘Fallen Leaves’ en 'Surrender', waarop het publiek gretig meedeed. Zelfs niet-fans zullen moeten toegeven dat ze wel iets leuk vinden aan deze nummers. Een setlist van … lang kan je echter niet opvullen met enkele hits, waardoor het met momenten wat eentonig klonk, vooral door de zang. Je moet voor de schreeuwerige stem van de zanger zijn, indien niet zal dit optreden je niet bevalt hebben.

Setlist:

• Devil in a Midnight Mass
  • Turn Your Back
  • Living in the Shadows
  • This Suffering
  • Line & Sinker
  • Rusted From the Rain
  • Saint Veronika
  • Viking Death March
  • Surrender
  • River Below
  • Diamond on a Landmine
  • This Is How It Goes
  • Try Honesty
  • Devil On My Shoulder
  • Fallen Leaves
  • Red Flag

Een tijdje terug werden de festivalpodia overspoeld door Britse bands als Franz Ferdinand en Bloc Party, in hun schaduw hebben ook enkele bands als Maxïmo Park een bescheiden doorbaak kunnen forceren. In tegenstelling tot de vele overgehypete bands klinkt Maxïmo Park ook vandaag nog erg fris. Deze catchy post-punk/synthrock kon niet echt aanslaan bij het Rock Am Ring-publiek, getuige daarvan de magere opkomst. Al kon dit ook te maken hebben met hun plaats op de affiche, slechts een uur voor Metallica. De weinige aanwezigen hadden gelukkig hun dansschoenen niet op de camping laten liggen. Leuke nummers als 'Velocity' en 'Apply some pressure', een goedgeluimde band, en een frontman die zijn best deed om iets zinnings te zeggen in het Duits, alle ingrediënten waren aanwezig. Een zeer onderschatte band van een veel hoger niveau dan anderen in het genre.

Setlist:

• Going Missing
  • Limassol
  • The Undercurrents
  • By the Monument
  • Books From Boxes
  • Apply Some Pressure

Het recept van Triggerfinger is in België wel bekend: ontzettend rauwe, vettige, strakke, sexy bluesrock. Hun commerciële doorbraak is na al die jaren een feit, en de weg naar het buitenland ligt open. Het was toch even afwachten hoe ze het er vanaf zouden brengen op een groot festival als RAR. De clubstage was het perfecte podium, maar de timing was niet ideaal, vlak voor de rock giganten Metallica. De opkomst was dan ook beperkt. De show was even goed als zoals verwacht, en het weinige publiek leek het goed te kunnen appreciëren. Frontman Ruben Block leek zich met een lange uitleg te willen excuseren voor hun commerciële hitje 'I Follow Rivers, een cover van Lykke Li, maar dat was nergens voor nodig. Ook dit nummer was oerdegelijk gebracht en Mario Goossens toonde ons een meester te zijn in het bespelen van waterglazen. Het Duitse publiek kon er wel mee lachen. Triggerfinger heeft Duitsland zeker niet omvergeblazen, maar heeft toch een glimlach getoverd op de gezichten.

Setlist:

• I'm Coming For You
  • On My Knees
  • Short Term Memory Love
  • My Baby's Got A Gun
  • All This Dancin' Around
  • First Taste
  • I Follow jack rivers
  • Is It

Na hun passage op Werchter Boutique was het deze avond op Rock Am Ring te doen. Deze keer stond de show ook volledig in het teken van het “Black Album”. De setlist was nagenoeg juist dezelfde op 1 bisnummer na. Want ons direct opviel aan het optreden dat Metallica zich niks aantrekt van geluidslimieten want bij dit optreden stonden de boxen volledig open. De band had er overduidelijk weer zin in en vlogen als een sneltrein door de eerste nummers. Helaas bracht dit af en toe wat kleine foutjes mee maar dit vergeven wij hun graag. Ook de techniek liet de band even in de steek. Zo probeerden men tot tweemaal toe de video van de intro van het “Black Album” af te spelen. Helaas lukte dit niet, zo kregen we enkel een stukje beeld te zien en de volledige audio. Het “Black Album” viel in Duitsland ook zeer goed in de smaak want de volledige weide ging volledig uit zijn dak. Waar wij vorige maandag nog twijfels hadden bij het nummer ‘Enter Sandman’ (gebed stuk) kunnen we nu meedelen dat het een gestudeerd stukje is want we kregen het zelfde te horen op Rock Am Ring. Als eerste bisnummer kregen we een ander nummer dan op Werchter Boutique te horen namelijk ‘Blackened’. Afsluiten deed Metallica weer in stijl door het nummer ‘Seek And Destroy’ zeer strak te spelen. Metallica kwam, zag en overwon (alweer!)

Setlist:

• Hit the Lights
  • Master of Puppets
  • Ride the Lightning
  • For Whom the Bell Tolls
  • Hell and Back
  • The Struggle Within
  • My Friend of Misery
  • The God That Failed
  • Of Wolf & Man
  • Nothing Else Matters
  • Through the Never
  • Don't Tread On Me
  • Wherever I May Roam
  • The Unforgiven
  • Holier Than Thou
  • Sad But True
  • Enter Sandman
  • Blackened
  • One
  • Seek & Destroy

Ook zaterdag was er een midnight special, maar dit had weinig met rock te maken. Skrillex, de meningen erover zijn verdeeld. Catchy dubstep, met een serieus hoekje af. Uitstekend om een feestje te bouwen, zeker en vast. Stiekem zingt iedereen wel mee met een nummer als 'Bangarang'. Het werd na een tijd toch behoorlijk eentonig om aan te horen, teveel van het goede noemt men dat. We waren na afloop blij dat de rust wederkeerd was rond de festival-site.

Geschreven door Ronnie Reniers, Tim Vermoens en Kurt Lamberigts

Alle informatie over Rock Am Ring vindt u hier terug.