Review Sabaton + Accept @ Lotto Arena

zondag, 8 januari, 2017

Voor wie de goede voornemens beperkt had tot ‘we maken er een spetterend jaar van’ was de Lotto Arena gisteren the place to be. De liefhebbers van het zwaardere werk konden er terecht voor Twilight Force, Accept en Sabaton. Van die laatste verwachten we ondertussen al niet minder dan een spektakel en meebrullende fans. De hoeveelheid fans bleek bij hun eerste passage in Antwerpen niet groot genoeg om het concert uit te verkopen en ook dit jaar was dat niet het geval. Desalniettemin stond het midden plein vol en waren de tribunes ook goed bevolkt.

Twilight Force mocht de spits afbijten. Dat er fans van deze band in de zaal aanwezig waren werd heel snel duidelijk. Met hun heroïsche power metal wisten ze alvast de avond goed in te zetten en meer dan enkel de fans te overtuigen, bijna het hele aanwezige publiek leek hen te appreciëren. Met de handen wuiven, headbangen, dansend rondspringen en meezingen, de band combineert het allemaal dankzij hun leuke deuntjes. Ook visueel spektakel verzekert, de heren waren allen keurig uitgedost in een fantasy-outfit. Hier gaan we zeker nog van horen.

Van Accept mag gerust gezegd worden dat ze al een eindje meedraaien. Ze waren er bij toen de Duitse heavy metal scene van de grond kwam. Ondertussen zijn ze aan hun tweede reünie, weliswaar al lang niet meer in de originele bezetting. Dat weerhoudt hen er echter niet van om nog steeds als een geoliede machine het podium in te palmen. Bij de opener Stampede was het publiek echter nog niet helemaal mee. Gelukkig doet dat helemaal niks af aan de kwaliteit van de act die al van de eerste minuut duidelijk was. De intro van Stalingrad wekte menig fan uit zijn zondagavond dipje. Onmisbaar in deze actie zijn de solo’s van Wolf Hoffmann die het publiek leek te hypnotiseren met zijn gitaarspel.

Het hoogtepunt van de set werd bereikt bij Princess of the Dawn dat door de massa werd meegezongen van begin tot einde. Daarna was het enthousiasme van het publiek niet meer te temperen. De band kreeg duidelijk nog een extra boost van deze energie en zweepte de aanwezigen nog wat verder op met Metal Heart. Het uur werd afgesloten door hun grote hit Balls to the WallAccept zette een hoogstaand staaltje heavy metal neer. Hoewel de sommige leden ondertussen al 40 jaar bezig zijn is er van vergane glorie geen sprake. De hele set was strak, van de eerste tot laatste noot was er interactie met het publiek dat dan ook niet anders kon dan opgaan in deze wervelwind van gitaren. Bovendien is het solowerk van Wolf Hoffmann van een aan de perfectie grenzende kwaliteit.

Setlist:

• Stampede
  • Stalingrad
  • Restless and Wild
  • London Leatherboys
  • Final Journey
  • Princess of the Dawn
  • Fast as a Shark
  • Metal Heart
  • Teutonic Terror
  • Balls to the Wall

Wie zijn stem nog niet had opgewarmd tijdens Accept kreeg een laatste kans bij de intro van Sabaton welke deze keer Your In The Army Now was. Waarna we een blik konden werpen op de drumtank alwaar Hannes Van Dahl plaatsnam. Met Ghost Division viel de band met de deur in huis. Daardoor werd ook direct aangetoond waarom dat opwarmen zo belangrijk was want natuurlijk werd het nummer over de Panzer Elite luidkeels meegescandeerd. Plots verschenen enkele Spartaans uitgedoste soldaten op het podium. Ook Joakim bleek een kleine kostuumwissel gedaan te hebben. Dat het nieuwe album al goed ingeburgerd was bleek uit het enthousiasme van het publiek toen Sparta vervolgens ingezet werd. Hetzelfde kon gezegd worden van Blood of Bannockburn. Wie had gehoopt op een live doedelzakspeler bleef op zijn honger zitten. Jammer, maar ach een half nummer later was het hen al vergeven. Joakim nam ook even de tijd om nieuwe gitarist Tommy Johansson voor te stellen. Hij gaf hem daarbij ook een kleine geschiedenisles van de band tussen Sabaton en België waarbij hij eigenlijk al liet uitschijnen dat ze deze zomer op Graspop Metal meeting zouden staan. Iets wat hij op het einde van de show ook bevestigde. Tommy mocht vervolgens kiezen wat het volgende nummer werd en dat werd, natuurlijk, Swedish Pagans iets dat, natuurlijk, op luid protest onthaald werd door Joakim die blijft beweren het hardvochtig te haten. Gelukkig kon een nieuwe outfit hem een beetje tot bedaren brengen toen hij voor Carolus Rex een cape in de Zweedse kleuren ging aandoen.

Na The Last Stand, Far From The Fame en Winged Hussars kon het publiek even op adem komen. Om eens iets anders te zijn werden we namelijk plots getrakteerd op een kampvuurversie van The Final Solution. Het zou Sabaton niet zijn als daar niet ook effectief vuur op het podium bij kwam kijken. De nieuwe gitarist blijkt ook nog eens een degelijke piano (nuja keyboard) speler te zijn, gelukkig want Joakim bracht er niet veel van terecht of dat moesten we toch geloven uit de act die ze speelden. Zijn vocals bleken dan weer wel geschikt te zijn voor een akoestische versie. Wat even stilstaan al niet kan doen voor je stem. Ondertussen had iedereen echter genoeg stilgestaan dus werd Night Witches opgevist. Vervolgens was het tijd voor het ‘Joakim speelt gitaar’ momentje. Iets wat hij probeerde goed te praten door het feit dat het volgende nummer over Belgische militaire geschiedenis ging. Resist and Bite leed er niet onder. De set werd afgesloten niet met Primo Victoria, dat wel werd gespeeld naar het einde toe met een heus spektakel van ontploffingen in de vorm van rook en vuurwerk, maar met Shiroyama en To Hell And Back, vuurwerk en een hoop papieren slingers. Het publiek zong nog lang nadat de band gestopt was met spelen. Kortom een geslaagde afsluiter.

Opnieuw een geslaagde show met ook deze keer weer heel wat visuele extra’s. De projecties die achter de band afgespeeld werden gaven net dat beetje extra aan de historische lyrics. Zoals steeds spatte het enthousiasme van het podium. Dat het een fantastische avond was hebben de stuarts in de metro trouwens ook geweten want die hebben nog een tijdje naar Swedish Pagans mogen luisteren tot ze 2 metro’s hadden volgepropt met uitgelaten metalfans. Een geweldig muzikaal begin van 2017!

Setlist:

• Ghost Division
  • Sparta