Review Skatefest Olen 2013: dag 2

zaterdag, 31 augustus, 2013

Afgelopen zondag werd het rustige Olen voor het twaalfde jaar op rij opgeschrikt door een - zoals ze het zelf zeggen - flinke portie ‘hette meziek’, oftewel: het betere punk en hardcore geweld uit de Antwerpse Kempen, maar ook van ver daarbuiten.

Dit ondertussen tweedaags evenement (vrijdag was er al een soort gratis pre-party met o.a. Sons Of Lioth) had, ondanks de aanvankelijk voorspelde neerslag, alle factoren om ons een perfecte zaterdag te bezorgen. Het festival vindt sinds enkele jaren plaats in en rond een aantal hangars op een grote vlakte midden in het bos van domein Teunenberg: een mooi festivalterrein met twee podia, een indoor skatepark én een bescheiden muziekmarktje in één van de hangars. Kortom: het concept zit alvast goed!

Voor een toch niet al te groot festival was ook de line-up niet van de minste. Op dit korte festivalbezoek zagen we ondere andere Sounds Like Deceit, Generation 84, Homer en Tech-9.

Iets voor 3 uur kwamen we op het festivalterrein aan. Wat ons meteen opviel was dat het festivalterrein nogal verloren lag op zo’n grote vlakte. Er was parking genoeg, dat wel. Maar we hadden het ons eerlijk gezegd toch iets groter voorgesteld.

Achja, Sounds Like Deceit begon aan hun set en dus repten we ons naar de tweede stage, de hardcore stage. We waren meteen aangenaam verrast door het geluid van deze zes gasten. Aangemoedigd door de die-hards op de eerste rij en omringd door zij die liever passief hun optreden bijwoonden, leverden zij op Skatefest een proper setje af. Ten minste, wat je onder proper verstaat natuurlijk.

Het half uurtje hardcore werd op de andere stage afgelost door punk, afkomstig van Think Ahead. Snelle riffs die even de jaren '90 terugbrachten naar Olen, maar ons jammer genoeg koud lieten.

Get Wise, 'vree wijze' naam eigenlijk. Ook 'vree wijze' muziek, vonden wij zo. Nadat Think Ahead ons even leek terug te brengen naar de 90’s, nam Get Wise ons mee naar de 80’s. Niet de 80’s van de kings en queens of pop, maar die van de goeie ouwe hardcore. Waarom deze jongens nog niet hoger op de line-up stonden blijft ons een raadsel.

We hoorden tot nu toe maar weinig boeiends op de ‘Punk Stage’, maar hadden high hopes dat dit bij Generation 84 zou veranderen. De band bij Funtime Records heeft ons eigenlijk nog nooit teleurgesteld en doen dit ook nu niet. Een super stem, leuke nummers maar ook zeker vanwege de lyrics zeggen wij: sterk, zeer sterk. Het publiek was op Skatefest nog niet bepaald mee, maar dat er een grote toekomst op deze band te wachten staat stellen wij steeds minder in vraag.

Het Aarschotse Funtime Records was goed vertegenwoordigd op Skatefest dit jaar, want naast Generation 84 stonden ook Homer (waarvan frontman Johan ook oprichter is van het label) op de affiche. Niet dat we dat erg vinden, want Homer rockt nog harder dan Johan’s dreadlocks. Jammer dat het publiek hier minder enthousiast was dan bij enkele vorige bands op deze stage, toch stond er achteraan genoeg volk die er zichtbaar van genoten. Muzikaal zit Homer volgens ons bij de top van België, en ze wisten ons dan ook van begin tot einde te boeien.

Vervolgens won het bier het van The Headshots, waarbij m’n maag me al na twee nummers naar binnen lokte om wat drank en eten. En ik wel zin had om even langs het muziekmarktje te lopen. Zo’n markt is trouwens een aanrader voor elk festival, en vond ik zeker een meerwaarde aan Skatefest!

Wanneer we vervolgens de hangars uit kwamen begon Tech-9 stilaan aan zijn set. Ik schaamde me al snel dood, waarom kende ik hen niet eerder? De organisatie had moeilijk een aangenamere verassing kunnen programmeren. De Eindhovense streetcore band blijkt al sinds begin ’80 bezig te zijn, en heeft aan het uitzinnige publiek te merken duidelijk fans vergaard in die afgelopen 30 jaar. Stuk voor stuk worden de nummers meegezongen en ook vooraan in de moshpit gaat het er gezellig aan toe. Op het podium wordt al even hard genoten. Die met hun mohawk en jeansvestje kwamen dus duidelijk hiervoor. Volkomen terecht overigens!

Na Tech-9 zat ons eerste (korte) Skatefest bezoek er jammer genoeg op. We waren, ondanks dat we ons aan een groter festivalterrein verwacht hadden, aangenaam verrast. De bands, locatie en organisatie waren top. En ondanks dat dit al de twaalfde editie was, zien we in dit festival alleen maar uitbreidingsmogelijkheden. Zodat ze binnen enkele jaren misschien het hele domein Teunenberg kunnen inpalmen? Wij zijn alvast benieuwd naar de toekomst. Oi !