Review Slaughter To Prevail @ Kavka Zappa - Kort en krachtig!

dinsdag, 30 januari, 2024

Rusland en een leuk avondje uit in één zin gebruiken, het ligt wat moeilijk deze dagen. Toch trokken wij dinsdagavond naar zaal Zappa in Antwerpen om de Russische band Slaughter To Prevail te zien. Je kent deze band misschien van zijn compleet gestoorde zanger Aleksandr Shikolai, beter gekend als Alex Terrible. Hij worstelt in zijn vrije tijd met échte beren en zingt online covers die gaan van Rammstein over Queen naar zelfs Barbie Girl van Aqua. Zijn stemgeluid is zo rauw en donker dat Satan zelf er bang van krijgt! Ondertussen is Alex Rusland ontvlucht en heeft hij zich gesetteld in Florida. Deze sensatie strijkt nu voor het eerst (naar mijn weten) neer in ons Belgenlandje. We hoorden heel veel Franstalige mensen in Antwerpen, dus het was duidelijk dat mensen van heinde en verre kwamen voor STP. De muziek van de band wordt omschreven als deathcore en afgaande op Alex’s stem, zou dat wel eens heel correct kunnen zijn.

Kort en krachtig (maar het had krachtiger en lager gemogen).

Geen voorprogramma, wel een 10 minuten durend intromuziekje, dat we herkennen vanop de soundtrack van Blade. Wij kunnen het wel pruimen, maar rondom ons keken heel wat mensen zoals een koe naar een trein! Het collectief stormt dan het podium op als een stel losgelaten wilde honden. Alex is als enige ongemaskerd en dat zou zo het ganse concert blijven. Hij is goedgemutst en het mag gezegd zijn, de maanden in Amerika hebben zijn Engels echt wel goed gedaan! Opener Bonebrker, was voor ons moeilijk zichtbaar, maar door de (te) vele schermen van GSM’s hebben we toch het voornaamste meegekregen, denken we! Waarom mensen dit blijven doen, blijft voor ons een vraagteken! Geen problemen met “eens een fotootje trekken” maar heel der stukken filmen, ze zouden het moeten verbieden, doch dit ter zijde!

We zijn nog geen drie nummers ver of Terrible roept tijdens Bratva al op voor een wall of death. Dit wordt slechts gedeeltelijk opgevolgd. Drie vierde van de band komt uit Rusland en ze steken hun affiniteit met dit gecontesteerde land niet écht onder stoelen of banken, zelfs het nummer Made in Russia haalt de setlist. Wel mooi is hoe Alex de oorlog veroordeeld, zonder zijn land en de mensen te veroordelen! Hij houdt van zijn land en is fier op zijn volk, maar vind dat de oorlog niet kan! Gedurfd om zo een standpunt in te nemen, maar ook op veilig spelen, door niet rechtstreek Poetin te bekritiseren!

Maar we zijn hier voor de muziek! Het mag gezegd zijn, Terrible is goed bij stem, al klinkt hij iets minder rauw en agressief dan op zijn albums. Zou de lange tournee hier voor iets tussen zitten, spaart hij zich toch een beetje? Die indruk krijgen we wel. De muzikanten sparen zich alvast niet en smijten zich volledig. Door het feit dat ze heel het optreden gemaskerd blijven, is de vergelijken met de Ghouls van Ghost nooit ver weg Terwijl de kerel voor ons meer interesse heeft voor zijn smartphone en rustig ongestoord zijn Instagram aan’t checken is, verteld Alex Terrible uitvoerig over het “nieuwe” nummer Viking. Schreven we net nog dat hij zijn stem lijkt te sparen? Zet hij de intro van Viking zowaar in zonder micro, sterk werk, kippenvel momentje! Daarop volgt I killed a Man, misschien niet het sterkste nummer, maar de sit-in die daarbij gepaard ging, werd wel zeer goed opgevolgd en zo kreeg STP dan toch heel zaal Zappa door de knieën.

Net na het Baba Yaga meld Alex nog even dat de enige manier om de wereld te veranderen is, dat je jezelf veranderd! Toepasselijk wordt dit gevolgd door het voortreffelijke Demolisher, met schitterende breakdown en luidkeels meegebruld door het publiek (behalve dat Russische tussenstuk dan). Als bisnummer word Hell nog opgevoerd, maar dan zit deze show er verrassend genoeg na amper 50 minuten al op! Veel mensen keken vragend in het rond, maar het was wel degelijk afgelopen! Rammstein zingt nog heel toepasselijk “We’re all living in America” maar dan zit deze avond er véél te vroeg op! Laat ook dat een puntje van kritiek zijn, de toegangstickets waren niet goedkoop (40€), geen voorprogramma, intromuziekje van 10 minuten en dan in amper 50 minuten 10 nummers spelen, da’s toch een beetje mager! Het was een dinsdag, dus nemen we het publiek niet kwalijk, dat het kot niet helemaal werd afgebroken. Beide kampen hebben het een en ’t ander recht te zetten deze zomer in Dessel! Wij zullen er alvast staan om dit te beoordelen!

Bekijk ook het photo report.