Review Stick To Your Guns @ Muziekodroom

zondag, 16 oktober, 2016

Liefhebbers van metalcore konden zondag terecht in de Muziekodroom in Hasselt. Hier mochten twee Belgische bands, overigens ook toppers van formaat, hun kunnen tonen. Ashes en Moments zijn de twee bands van eigen bodem waar we trots op kunnen zijn. Als afsluiter was er niemand minder dan Stick To Your Guns.

Oorspronkelijk zou dit optreden doorgaan in Jeugdhuis De Stip in Tessenderlo maar aangezien de kaarten de deur uit vlogen werd er geopteerd om over te gaan naar een grotere zaal. Dit zorgde ervoor dat er een deel extra tickets vrij kwamen en hier werd ook lustig gebruik van gemaakt.

De band die een avond vol metal en hardcore geweld op gang mocht trappen was Ashes. Deze sympathieke band uit Leuven is een vier koppige band die al serieus wat ervaring achter de rug heeft. Ondertussen staat de teller op meer dan 200 concerten en hun eerste cd Lost in a Haze was direct een schot in de roos en zette Ashes op de kaart.

We hebben al vaak gezien dat er voor de band die moet openen nog niet veel volk in de zaal was en als er volk is dan is er in het midden voor het podium een lege ruimte. Dit was buiten de gasten van Ashes gerekend, de zaal stroomde al vol voor de eerste noot gespeeld werd en Stijn zorgde ervoor dat de lege holte onmiddellijk werd opgevuld door enthousiaste moshers en publiek. Lost in a Haze was het nummer dat de avond op gang trapte. Voor diegenen die Ashes niet kennen, de nummers zijn kort maar stevig. De snelle riffs en verschroeiende vocals vliegen ons om de oren. Dit is de hardcore die we willen horen, de hardcore waarvoor we met plezier naar optredens gaan. Vaak staan velen stil bij het begin van een optreden en kijken de kat wat uit de boom maar dat was hier niet het geval. Tijdens het opreden waren er een deel mensen die de lyrics kenden en deze ook uit volle borst mee brulden. De sterke set werd afgesloten met Send Me To Hell, ongetwijfeld een van de populairste en meeste gekende nummers. Ashes verliet het podium onder luid geklap. Deze openingsact was al onmiddellijk een succes en de reacties in het publiek konden dit alleen maar bevestigen.

Hierna was het de beurt aan Moments. Als je een paar keer naar een hardcore optreden bent geweest is de kans zeer groot dat je Moments al eens bent tegengekomen. Ondertussen stond deze band al doorheen heel België op de podia maar ook in het buitenland is er aandacht voor deze band uit Tessenderlo.

Faith is het eerste nummer dat we te horen kregen, dit is een van de succesvolle nummers dat terug te vinden is op het album Hopes & Dreams. The Things We Need is wat er nodig was om de mensen enthousiast te krijgen en we zagen de eerste moshers ook opduiken. Nadat Dries aanhaalde dat er geen hekken voor het podium stonden en dat men het podium op kon om te kunnen stage diven werd hier gretig gebruik van gemaakt. De brute riffs waren op den duur niet meer het enige dat ons om de oren vloog. We kwamen weer even tot rust toen Brother gespeeld werd. Na de cleane intro zong een deel van de menigte uit volle borst mee. Dat de sfeer er goed in zat was keer op keer merkbaar, ieder nummer werd met open armen onthaald. De nummers die onder het meeste gejuich onthaald werden waren The Voiceless en The Architect. Een laatste keer goed moshen op Moments kon op de tonen van Break The Chains. Een waardige opener voor de hoofdact. Het was onmogelijk om niet gek te worden van de muziek die Moments ons voorschotelde. Een extra hoogtepunt is het moment dat zanger Dries het publiek in sprong en hier verder zong.

De band waar ongetwijfeld iedereen naar uitkeek was natuurlijk Stick To Your Guns. Dat een jeugdhuis vrijwel onmiddellijk uitverkocht geraakte is geen verassing als je bekijkt waar ze in het verleden opgetreden hebben. Voor deze band was het een prettig weerzien met Hasselt. In 2008 hebben ze hier al opgetreden samen met All Shall Perish, The Red Chord, Animosity, Cataract en Walls Of Jericho. Tijdens het optreden haalde zanger Jesse dit nog eens aan. Zo vertelde hij dat er op het einde van de show een handvol mensen in het publiek stond. In het interview dat we eerder die dag hadden met de band bevestigde hij dit en zei hij dat er niemand in de zaal aanwezig was toen de eerste noot gespeeld werd.

Al direct vanaf het begin bleek dat het een zeer energiek optreden zou worden. Aan moshers en vooral stage divers was er geen gebrek. Ook al moeten we zeggen dat er een iedere keer een bepaalde stage diver het aan de stok kreeg met mensen uit het publiek. Verder werd er bij zo goed als ieder nummer constant meegezongen. Jesse drukte de micro geregeld het publiek in en er kon een lachje vanaf wanneer de juiste lyrics gezongen werden.

Eind vorige maand werd de nieuwe EP, Better Ash Than Dust, uitgebracht. We hoopten dan ook dat we Universal Language en The Never Ending Story zouden horen, en jawel na een paar nummers werden we omvergeblazen door stevige basslijnen en brute vocals. Dat Stick To Your Guns een opinie heeft over wat er nu in de wereld gebeurd en hier nummers over schrijft is waarschijnlijk een van de sterke punten van de band. Ongeveer in het midden van de set nam Jesse de tijd om ons toe te spreken. Hij gaf zijn standpunt over de vluchtelingen en hoe Amerika en Europa ermee omgaan. Landen als Duitsland zitten met een verkrachting-probleem onder de vluchtelingen en biedt hen lessen seksuele opvoeding aan, dit is volgens hem de manier om hiermee om te gaan. De bewondering hiervoor werd uitvoerig besproken. Enkele andere punten die werden aangehaald is de verdeeldheid en de verdraagzaamheid onder de mensen. Men moet niet enkel aan de eigen vlag trouw zijn. Na een pleidooi dat zeker een tiental minuten duurde, en waar iedereen stil van werd, was het tijd om de show verder te zetten. Een Stick To Your Guns show afsluiten met ongetwijfeld de meest bekende nummers, Amber en Against Them All kon op veel support van het publiek reken. Dat was een perfect einde van een perfecte avond. Andere nummers die gespeeld werden zijn Nobody, Empty Heads, Bringing You down, What Choice Did You Give Us, We Still Believe, etc.

De combinatie van deze drie groepen was geweldig. Heartbreak Tunes organiseerde een geweldige optreden en heeft er goed aan gedaan om het optreden in de Muziekodroom te laten doorgaan. Een volgepakte zaal en energieke bands zorgden ervoor dat al na een tweetal nummers het zweet uitbrak bij ieder bandlid. De temperatuur op het podium steeg en op bepaalde momenten zagen we zelfs dat Andrew Rose zijn bass met een handdoek volledig moest afvegen. Dit deerde het publiek en de bands niet. De interactie tussen de twee partijen was zoals we dat zouden verwachten bij een optreden in deze scene. Een dikke pluim voor de organisatie, bands, technici en het publiek. Ze zorgden ervoor dat de avond meer dan geslaagd, of voor sommigen, onvergetelijk werd.

Tracklist Ashes:
Lost In A Haze
Love Is Lust