Review Thrash Attack @ T-Klub

Deze avond afgezakt naar T-klub te Lokeren voor een 'old school thrash metal' avondje. Niet een supergrote opkomst deze avond maar het zaaltje beneden stond toch goed gevuld.

Evil Invaders brengen een puur old school thrash metal set met een vleugje gewoon pure heavy metal. Het meest in het oog springende is toch de wel geweldige stem van zanger Johannes Van Audenhove. De door merg en been gaande screams geven een enorme boost aan de sound van Evil Invaders, zonder uiteraard de inbreng van de rest van de band te minimaliseren. De gitaar en drum solo's mochten er trouwens ook wel zijn maar het is dus vooral die prachtige stem die zorgden voor koude rillingen. Het was de derde keer dat ik deze band aan het werk zie en wederom een schitterend optreden moet ik zeggen. Een sterk begin van wat overigens een heel geslaagde avond zou worden.

Evil Shepherd, met nieuwe lead gitarist hadden in het begin wat af te rekenen met technische problemen. Daardoor wat later begonnen en het zette een klein beetje een domper op een goed gestart optreden. In tegenstelling tot hun voorganger moet deze band het vooral hebben van de muzikale inbreng, niet dat de inbreng van de zanger slecht is maar de snerpende gitaren en bonkende drums zijn net dat iets meer aanwezig in het geheel. Ook hier een puur old school thrash metal feest dat menig aanwezige aanzette tot een stevig potje moshpit/stagedive en zelfs een enkele crowdsurfer. De sfeer zat er dus duidelijk in en dat is geheel de verdienste van de mannen van Evil Shepherd die de minder goede start snel recht zetten met een overdonderende set.

Om op deze elan verder te gaan. Ook Gae Bolga slaagden er met gemak in het publiek volledig voor zich te winnen. Zij combineerden hun thrash metal met visuals op het scherm. Het waren voornamelijk beelden uit menig horror movie en zo, wat het geheel zo mogelijk nog interessanter maakte. De zanger begon zijn set in eerste instantie gemaskerd maar dat masker viel er snel af, een beetje te heet in de zaal daarvoor? Gea Bolga zorgden voor een  stevig potje thrash metal uit de oude doos, en ook al viel het in het midden van de set een beetje terug, de finale was er eentje om ''U" tegen te zeggen. Het publiek genoot er zichtbaar van en ging dan ook volledig uit de bol. puur old school, zoals het hoort!

Nekromatheon uit Noorwegen brengen een wat meer technische thrash metal om het zo te zeggen. De draagkracht ligt vooral in de heel scherpe, soms wel lange gitaarpartijen, gecombineerd met een heel 'scherpe' stem van zanger Arild.  De wel heel sterke gitaar solo's zorgden voor een uurtje lekker headbangen. Puur muzikaal zeker een hoogvlieger deze Noren. Voor wie houd van dus dat meer technische thrash metal is hun nieuwste CD "Divinity of Death" (2010) trouwens een aanrader. Ook live hebben ze me persoonlijk alvast volledig kunnen overtuigen.

De afsluiter van de avond Cruel Force. Ze combineren thrash metal met black metal. Met zwart geverfde ogen en vooral een door merg en been snijdend gitaren hangde er zowaar een heel donker sfeertje. De diepe grafstem van zanger Hurricane bezorgde je koude rillingen en de bonkende drums lijken wel op geluiden recht uit de hel. Echt origineel klinkt het niet maar ze zorgen alvast voor een heel 'dreigend' sfeertje dat zo eigen is aan het black metal gebeuren, en zo hoort het gewoon. pure old school met een knipoog naar landgenoten van hen als bvb Sodom. Mooi zo!