Review Volbeat @ Lotto Arena

maandag, 14 november, 2011

Een goed gevulde maar net niet uitverkochte Lotto Arena deze avond voor een potje Metal met een grote 'M'.

Volbeat is een band die stilletjes aan op weg is om HEEL groot te worden. Hun optreden op Graspop 2009 was geweldig, deze zomer stonden ze als co-headliner op datzelfde festival en speelden ze de pannen van het dak. Hun laatste CD 'Beyond hell above heaven' is een pareltje van een album, de verwachtingen waren dus wel heel hoog gespannen.

Eerst was er nog het voorprogramma met de Clutch, ook van hun al veel goeds gehoord en puur muzikaal viel het allemaal wel goed mee. Vooral de strakke drums waren een streling voor het oor, maar het was allemaal een beetje op dezelfde lijn om echt te blijven boeien. Echt overtuigen kon het voorals nog niet, maar we geven ze in de toekomst nog wel eens een kans want op CD klinken ze alvast veelbelovend.

Een band op weg naar de top? Dat zou wel eens kunnen met Volbeat. Hun optredens zijn één voor één feestjes die je bij blijven, dit was deze avond niet anders. Vanaf de eerste noot 'Find That Soul/Hallelujah Goat' zat de sfeer er alvast in. De snijdende gitaren en de bonkende drums werden gecombineerd met de prachtige soms heel diep gaande stem van Michael Poulsen. Het is vooral de inbreng van Poulsen en zijn interactie naar het publiek toe, die het meest in het oog springen. Dit had tot gevolg dat er menige mosh pits en crowdsurfers waren, de security had genoeg werk deze avond.

'Heaven Nor Hell' was één van de hoogtepunten en er werd duchtig mee gezongen. Vanaf toen was het hek volledig van de dam want op de meeste tribunes ging iedereen recht staan. Er werden ook wat cliches boven gehaald om het publiek mee te krijgen, maar dat kwam zeker niet vervelend over. Integendeel, Poulsen en de zijne kwamen om een feestje te bouwen en dat deden ze ook! Tussendoor was er ook een kort stukje 'We Will Rock You/ I want to break free' van Queen en de set werd afgesloten met een magistraal gebrachte '16 Dollars'.

Uiteraard werd de band terug geroepen voor een bisronde. Deze bestond uit niet minder dan 5 nummers met als hoogtepunt dat het publiek op het podium werd gevraagd om mee te zingen en te dansen. De security moest menige fans terug sturen omdat er anders teveel volk zou staan op het podium. Een geweldige mooie afsluiter van een prachtige avond, maar ze deden zowaar nog twee nummers extra, 'I only want to be you/Boa' en het lekker mee gezongen 'Pool of Booze, Booze, Booza'

Volbeat voldeed volledig aan de hoge verwachtingen, verweesd en voldaan verlieten we de Lotto Arena, zelfs na een nachtje slapen is het nog steeds nagenieten van een wel heel gedenkwaardige avond!

Setlist :

• Born To Raise Hell (Motörhead song)