Review WOA Metal Battle finale

Review WOA Metal Battle finale

1693984703.jpgDe finale van de W.O.A Metal Battle bracht ons als pers naar Volkskring in Zingem, een klein pittoresk dorpje nabij Oudenaarde. Een gezellig metal sfeertje met fans van alle finalisten die er vooral samen een groot feest van wilden maken. Zes bands hadden de halve finales overleefd en mochten nu strijden om de felbegeerde prijs: de kans om dit jaar op Wacken Open Air in Duitsland te spelen.

Chalice was de opener van de avond en was een van de winnaars van de halve finale in West-Vlaanderen. Deze band profileert zichzelf als een death en thrash metal band. Vooral de thrash metal invloeden kwamen boven bij de heel strakke drum en gitaar partijen en de typische thrash metal growl van de zanger. Alleen kwam die niet altijd zo goed boven het geluid van de instrumenten, wat er op zich voor zorgde dat het geheel niet volledig overtuigend over kwam.  Jammer want muzikaal best te pruimen, ook al kwam op een bepaald moment het eentonige boven drijven dankzij de iets te lange tragere stukjes. Een leuke band zondermeer, een hoogvlieger was dit nog niet maar ze hebben potentieel!

Intussen hadden we honger gekregen. Het aanschuiven voor een lekker pak friet zorgde er voor dat we niet echt veel zagen van de black metal groep Asatru (ook een winnaar van de preselectie in West-Vlaanderen). Een beetje jammer want alleen al de uitstraling op het podium met hun geverfde gezichten en de diepe growl van de zanger zorgden voor een wel heel intens 'black metal' sfeertje. Een band om in het oog te houden en een band die zeker nog ogen kan opentrekken in het black metal genre in ons landje en omstreken... mooi zo! Het overgrote deel van het publiek kwam echter duidelijk voor een potje death en thrash metal en zo waren ze dus een beetje 'een vreemde eend in de bijt’, een spijtige zaak want puur muzikaal verdienden ze een top 3 in onze ogen.

De volgende band was de tweede winnaar van Limburg, de death metal band Pestifer. Deze band uit Luik moest het vooral hebben van een zanger met een heel dominante stem en gezichtsuitdrukkingen die boekdelen sprak. Een heel harde strakke set die je zowel muzikaal als wat show betreft gewoon naar de keel greep. Op een bepaald moment begon het wat eentonig te worden, maar naar het einde van de set toe ging het wederom razendsnel en keihard zoals het hoort! Ondanks dit hadden we deze band die al support is geweest van Kataklysm toch beter verwacht.

Dan was het de beurt aan Poseydon, de winnaars van de preselectie in Sint-Niklaas waar wij ook aanwezig waren. Ze hadden alvast genoeg fans mee, maar wat vooral opviel was de podium aankleding. Twee tonnen met een oplichtend 'Poseydon' logo, rook en een extra groot drumstel zorgden voor een visueel toch veel beter ingeklede act dan op de preselectie. Dit in combinatie met de heel strak gespeelde thrash metal zorgden er voor dat dit wel het hoogtepunt van de avond zou worden. Er is duidelijk aan de podium act gewerkt wat het geheel volledig ten goede kwam. Net zoals vorige keer bulderde de stem van de zanger doorheen de zaal, waarbij men zich haast verplicht voelde om te blijven kijken, zeker met het trapje vooraan het podium waar hij af en toe opstond. Muzikaal raasde de band van begin tot einde. Om het in één woord te zeggen: indrukwekkend.

De tweede winnaar van de halve finale in Sint-Niklaas was dan weer op puur technisch vlak reeds in de preselectie een stapje voor. In deze finale zette Powerstroke deze technische kant nog sterker in de verf. De instrumentale delen en vooral de snerpende gitaren gingen door merg en been. Gecombineerd met de diepe growls zorgde dit opnieuw voor een heel sterk optreden. Voor wie houdt van typische technical metal om het zo te noemen, een aanrader. Een puike prestatie voor deze drie-koppige band, want ook het publiek kregen ze goed mee. Hun laatste liedje bleef ook gebrandmerkt op het geheugen dankzij het meezingbare refrein.

De afsluiter Suada had duidelijk veel volk mee gebracht uit Limburg. Deze band uit Genk speelt symphonic progressive metal en bestaat uit vier vrouwen en een mannelijke gitarist (wat in het publiek toch wel voor een gunstige ‘eerste indruk’ zorgde aan de opmerkingen te horen). Muzikaal was dit best wel interessant om zien en horen, vooral de inbreng van viool en keyboard in het geheel. Gecombineerd met de female vocal zorgde dit voor een heel speciaal optreden. Er heerste veel sfeer vooraan in de zaal, met veel geheadbang en zelfs gedans, maar kwam dit door de muziek of eerder door de grote hoeveelheid fans? Immers, gesitueerd binnen hun genre of in vergelijking met andere female fronted bands is Suada nog lang geen hoogvlieger. Ook een vreemde eend in de bijt die wel op meeval kon rekenen in tegenstelling tot de black metal van Asatru. Dat zou ook blijken uit de uitslag van deze finale.

Na meer dan een uur lang wachten op de tellingen werden de resultaten ons meegedeeld. Er waren zes categorieën die de puntenverdeling bepaalde. Bij scores die de bands aan elkaar gaven, viel op dat Poseydon en Powerstroke het minste kregen en Suada het meeste. Ook won Suada het meeste stemmen van het publiek en de drankconsumptie (dit gaat uiteraard hand in hand met elkaar, hoe meer volk, hoe meer drankverkoop). De Wacken bezoekers van vorige jaren (de echte kenners volgens de organisatie) gaven echter een heel ander oordeel: hun top drie was Pestifer, Powerstroke en Poseydon als winnaar. Verder kozen ook de jury en de pers (waar onze stemmen bijgerekend waren) Powerstroke en Poseydon als de twee beste bands. Alle punten werden samengeteld waaruit volgende uitslag volgde:

1. Powerstroke (81 punten)
  2. Suada  (78 punten)
  3. Poseydon (72 punten)
  4. Pestifer
  5. Asatru
  6. Chalice

Powerstroke is een welverdiende winnaar. Hun show was technisch het beste en was enorm strak gespeeld. Dit zien we dan ook als een waardige band om op WOA te mogen optreden, integendeel tot sommige andere bands die toch nog iets ‘te groen achter hun oren zijn’ om op dit grootste Europese metal festival te spelen tussen soms wel legendes van bands. Verder delen we u nog onze resultaten mee:

1. Poseydon
2. Powerstroke
3. - 4. Een gelijkstand tussen Pestifer en Asatru