Slayer + Megadeth @ Vorst Nationaal review

review, tim vermoens, slayer, megadeth, big 4, vorst nationaal, Drums are for ParadesDe helft van de Big Four hebben ons Belgenlandje bezocht en dat is niet onopgemerkt gebleven. Zowel Megadeth als Slayer hebben het beste van zichzelf gegeven in Vorst Nationaal.

Megadeth en Slayer behoren tot de Amerikaanse Big Four of Thrash Metal (de andere twee zijnde Metallica en Anthrax). Hoewel de avond niet uitverkocht was, was er toch heel wat volk om het middenplein en de tribunes van Vorst Nationaal goed te vullen.

De bands of organisators hadden nog een support geregeld: Drums are for Parades. Hier kan echter niets over gezegd worden, vermits ik deze band gemist heb. Eens een plekje eerder achteraan gevonden op het middenplein, begon Megadeth aan hun show.

Deze groep rond Dave Mustaine wordt in Amerika heel hoog geprezen, maar hier in Vorst waren de meningen eerder verdeeld. Ze zijn heel wat softer dan Slayer, waardoor het publiek over het algemeen ook niet zo actief was. Uiteraard waren hits zoals A Tout le Monde en Symphony of Destruction de hoogtepunten van de setlist en waren de gitaarsolo’s gewoonweg subliem, maar het was duidelijk dat de overgrote meerderheid op Slayer stond te wachten. Megadeth heeft wel tot twee maal een bisnummer gespeeld en kregen tweemaal een luid applaus.

Nadat Slayer vorig jaar hun bezoek aan België in de Ancienne Belgique heeft moeten annuleren, waren ze nu wel aanwezig ondanks dat gitarist Jeff Hanneman niet mee op tour kon wegens ziekte. Exodus gitarist Gary Holt nam zijn plaats in. Waar Megadeth een beetje in faalde, heeft Slayer dubbel en dik goed gemaakt. Het was van begin tot eind een explosieve setlist (hoe kan het ook anders bij deze band) met liedjes van diverse albums. Beginnen deden ze met het eerste liedje van hun laatste album, World Painted Blood. Daarna nog een song van dit album, gevolgd door het machtige War Ensamble. Na een uur en een kwartier sloten ze af met de knaller Angel of Death.

Slayer wervelde aldus als een tornado doorheen Vorst! Dat was ook voor en na het concert te merken: fans die massaal in old school thrash metal kledij of met Slayer t-shirts richting Vorst afzakten en achteraf op de radiozender Studio Brussel verschillende songrequests voor Angel of Death, wat dan effectief nog afgespeeld is ook, een leuk moment voor de naar huis kerende concertganger. Slayer was in town and it was damn obvious!

De setlist:

• World Painted Blood
  • Hate Worldwide